ליצירת קשר השאירו פרטים

    צוואה כבר ערכת?

    מעפר באת ואל עפר תשוב. מה תשאירו אחריכם ולמי? ומה קורה אם אדם לא השאיר אחריו צוואה? הגיע הזמן לעשות קצת סדר בין המונחים, האפשרויות וההשלכות. נתחיל בבסיס – אין חובה בחוק להשאיר צוואה. עזבונו של אדם, הרכוש שנותר אחרי פטירתו, מחולק בין יורשיו כפי שמוגדר בחוק – בן או בת הזוג, ילדים, הורים, אחים, סבים, דודים ובני דודים בהתאם למה שמוגדר לכל קרוב בסעיפי החוק.

    צוואה נועדה לשנות את הוראות החוק כך שיתאימו לרצון הנפטר. מטרת הצוואה הינה להשאיר הוראות מפורטות כיצד לנהוג ברכוש הנפטר – האם לחלק באופן בלתי אחיד, האם להוריש לאדם כלשהו או לנשל אחר, להוריש רכוש ספציפי ליורש מסוים (דירה לאחד, חסכונות לאחר, תכשיטים וכד') ולמעשה, להורות ככל העולה על רוחכם גם אם היורש העיקרי שייהנה מירושתכם אינו בן משפחה.

    באמצעות צוואה ניתן להורות שרכוש מסוים יתקבל רק בהתקיים תנאי כלשהו – כמו הפקדת כספים בחשבון פיקדונות לטובת נישואין של אחד היורשים, השלמת לימודים אקדמיים, ניהול העסק המשפחתי, קבלת כספים כשיגיע היורש לגיל מסוים, או כל תנאי אחר שתבחרו. כמו כן, ניתן להורות שרכוש יעבור מיורש אחד לאחר, מיד עם פטירת היורש הראשון, ואף ניתן להורות שהבית בבעלותכם לא יימכר עד שיתקיים תנאי מסוים או שיימכר מיד עם הפטירה ותמורתו תחולק בין יורשים מסוימים.

    ניתן לערוך צוואה במספר דרכים בהתאם לחוק: בכתב יד, בפני עדים, בפני רשות – כמו נוטריון למשל – או על ערש דווי, כאשר לכל אחת מהצוואות כללים משלה אשר המוריש ולעיתים גם הסובבים אותו צריכים לעמוד בהם כדי שהצוואה תהיה תקפה בבוא העת. כלל בסיסי לכל הצוואות הינו שהמצווה מבין ומודע למעשיו, ושצוואתו מבטאת את רצונו החופשי.

    עם פטירת המצווה פונה בעל עניין, כלומר אחד היורשים, לרשם לענייני ירושה ומבקש את קיום הצוואה. במקרה בו יש הסכמה של כל היורשים ניתן לפנות לבית דין דתי לקבלת הצו. דבר הבקשה מתפרסם בעיתונים, ובמידה אין התנגדות לצוואה ניתן בהתאם לה צו, שבאמצעותו ניתן לפנות לרשויות השונות ולקיים את רצון המצווה. אם אדם מעוניין להתנגד לקיום הצוואה עליו להגיש את התנגדותו המנומקת בכתב, ובין המתנגד לקיום הצוואה למבקש את קיומה ייפתח הליך משפטי, בערכאה המוסמכת לכך, שבסופו יוכרע אם הצוואה תקוים או לא. עם זאת, שיקול דעתו של המצווה רחב ונטיית מערכת המשפט היא לקיים ככל הניתן את רצון המצווה.

    לסיכום, ניתן לערוך צוואה במספר דרכים, כאשר מטרתה הינה לשנות את החלוקה הקבועה בחוק, ולהתוות דרך והנחיות לבאים אחריכם לאחר פטירתכם. תפקיד הצוואה הוא להביע את רצון המצווה בנוגע למה שייעשה ברכושו לאחר לכתו מן העולם ומי יזכה לחלקים מרכושו. נאחל לכולם בריאות ואריכות ימים.

    האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

    קידום משרד עורכי דין קידום משרד עורכי דין