ליצירת קשר השאירו פרטים

    חוזה שכירות – נקודות חשובות לפני חתימה

    כל עוד מחירי הנדל”ן ימשיכו להיות גבוהים, האפשרות לשכור דירה תהיה נפוצה ברחבי הארץ. אולם, יחד עם הביקוש הגבוה לדירות שכורות נדרשים גם ניסיון והבנה בבדיקת הנדרש בהסכמי שכירות. קיימים אין ספור סיפורים שממחישים התנהלות רשלנית הן של השוכרים והן של המשכירים שהובילה להוצאות כספיות מיותרות ורבות, ונגררה לבסוף להכרעת בית המשפט, דבר שניתן להימנע ממנו באמצעות בניית הסכם נכון.

    אם כך, מהם הדגשים הנכונים לחתימה על הסכם שכירות?

    ראשית, יש לזכור שהסכם שכירות מלווה את השוכר והמשכיר למשך תקופה לא מבוטלת, והצדדים בדרך כלל לא טורחים לחתום על הסכמים נוספים או אפילו על נספחי הארכה. לכן, כדאי שההסכם יכלול נושאים המהווים הסכמה כוללת, לגבי כל תקופת השכירות, כמו למשל: מי נושא באחריות לתיקון ליקויים בדירה, באיזה יום בחודש משולמים דמי השכירות ובאיזה אופן, האם דמי השכירות משתנים בסוף כל תקופה ואם כן – כיצד, מהן הבטוחות המוחזקות על ידי המשכיר ומתי הוא רשאי להשתמש בהן ועוד.

    מבחינת השוכר, ראוי לבדוק שהמשכיר, שחותם על ההסכם, אכן רשום כבעל הזכויות בדירה ולוודא שהוא רשאי להשכיר לאחרים את הנכס. כדאי לבדוק שהנכס איננו מעוקל, ושלא קיים סיכון לפינוי השוכר מהדירה בעיצומה של תקופת השכירות. מבחינת המשכיר, כדאי לבדוק אם השוכר יוכל לעמוד בדמי השכירות מדי חודש, ואם קיימים רישומים לגביו ברשויות השונות, ובהתאם – לדרוש בטוחות שיבטיחו מצבים שעלולים להיווצר בעתיד.

    באתרי אינטרנט ובמקומות שונים, ניתן למצוא נוסח סטנדרטי של הסכמי שכירות, אך לדעתי, אי אפשר להסתמך על הסכמים כאלה, מאחר והם אינם מתאימים, בהכרח, להסכמות בין הצדדים, אולם מעבר לכך – אין בהם כדי לבצע את הבדיקות הנדרשות, של כל אחד מהצדדים, עוד לפני חתימת ההסכם. לכן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המיומן בעסקאות נדל"ן, שיספק את הליווי והמענה הנדרשים. בכל מקרה, כל הסכמה בין השוכר למשכיר צריכה להיות מגובה בחתימתם על גבי ההסכם.

    לסיכום, הסכם שכירות הוא בסופו של דבר כלי שאמור לשרת את שני הצדדים ולספק מענה מוסכם לנושאים שעלולים להיווצר בהם מחלוקות, ומטרתו למנוע אותן מראש, או לכל הפחות – לצמצם אותן. זה אולי נראה רחוק עכשיו, אבל עדיף לדאוג לתיאום ציפיות במעמד החתימה על ההסכם ולא לסמוך על המזל, או על הפנים הנחמדות של הצד השני, אחרת שני הצדדים עלולים לשלם על כך בעתיד ביוקר.

    האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

    קידום משרד עורכי דין קידום משרד עורכי דין